O Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos (Poslin) e o Research Center Intercultural Communication in Multimodal Interactions (ICMI) convidam a comunidade acadêmica para a palestra "English as a Lingua Franca Negotiations of Cultural Understandings: analysing displays of Intercultural Awareness through pragmatic strategies", com Juliana Souza da Silva.
 
O evento acontecerá nesta sexta-feira, 08/07, às 17h30, presencialmente, no Auditório 2003 da FALE, com transmissão ao vivo pela Plataforma Zoom, pelo link: CLIQUE AQUI (Meeting ID: 656 0059 8279 / Passcode: 603297)
 
Haverá emissão de certificados aos participantes.
 
 
 
 
Sobre a palestra
The negotiation of understandings through English as a Lingua Franca (ELF) intercultural communication has been studied substantially since the focus of ELF research turned from the investigation of features to the underlying processes involved in meaning-making (Jenkins, 2015). In this talk, I will present a summary of my thesis study, where I critically engaged with previous theoretical constructs of pragmatic strategies (Mauranen, 2003, 2006, 2012; Cogo, 2009; Kaur, 2009; Cogo and Dewey, 2012; Cogo and House, 2018) and a model of intercultural awareness (ICA) (Baker, 2011, 2015, 2018) to take a step forward and investigate how the interplay of those two aspects impacts the unfolding of negotiations of cultural understandings in ELF talk (Hua, 2015). Using Conversation Analysis complemented by ethnographic tools, I analysed the conversations of two Londoner multilingual faith-based communities of practice (Wenger, 1998). Those communities were part of the same broader church community and had building friendships as their main ‘enterprise’. The participants’ super-diverse (Vertovec, 2007) linguistic and linguacultural repertoires (Risager, 2006, 2012) led them to the negotiation of situated meanings, constituted by their understandings of those topics. I examined the unfolding (beginning, middle and ending) of the negotiations and, among other things, adapted the ICA model to describe a wider range of communicative practices. The findings revealed relevant patterns in the displays of ICA that affected how complexly the topics were treated. It also indicated that some pragmatic strategies had specific functions in the displays and responses to particular ICA levels. This investigation of unscripted conversations offered further insights into the processes of pre-empting, fine-tuning, and resolving culture-based mis-/non-understandings, with the potential to inspire future research that will inform ELF-aware pedagogies.
 
 
Sobre a convidada
Juliana Souza da Silva é doutora em Linguística pela Goldsmiths, University of London, orientada pela Dra. Alessia Cogo, com o apoio da bolsa de estudos Doutorado Pleno no Exterior da CAPES. Mestra em Língua e Cultura na Universidade Federal da Bahia (UFBA), orientada por Dr. Sávio Siqueira. Fez graduação na mesma universidade em Letras - Língua Estrangeira Inglês. Juliana já atuou como professora em universidades, escolas regulares, cursos de inglês e como professora autônoma. Atualmente, está trabalhando como consultora educacional na Intercultural English, onde oferece cursos específicos de língua inglesa, faz tradução de artigos científicos e mentora no campo de pesquisa de Inglês como Língua Franca. Além disso, está liderando um projeto de pesquisa chamado Estratégias Interculturais para ELI (Ensino de Língua Inglesa), em que seus achados da tese de doutorado estão sendo aplicados a sala de aula através de um trabalho em conjunto envolvendo pesquisadores e uma professora de inglês em formação. Juliana também é membro atuante dos grupos de pesquisa ILF Brasil (since 2010) e Goldsmiths ELF (since 2018). Ela tem como áreas de interesse de pesquisa estratégias pragmáticas e comunicação intercultural em contextos de Inglês como Língua Franca. Anteriormente, na graduação e mestrado, desenvolveu pesquisas sobre sotaques brasileiros de inglês no que tange a inteligibilidade, aspectos ideológicos e implicações pedagógicas.
 
 
Para mais informações, envie e-mails para O endereço de e-mail address está sendo protegido de spambots. Você precisa ativar o JavaScript enabled para vê-lo.
 
 

Assessoria de Comunicação da FALE – 2022

O endereço de e-mail address está sendo protegido de spambots. Você precisa ativar o JavaScript enabled para vê-lo.

Facebook: @fale.ufmg
Instagram: @fale_ufmg
Twitter: @fale_ufmg


FaLang translation system by Faboba

cenex    CEFALE SAEL

PÓS-GRADUAÇÃO