Programa e bibliografia semanal:

Abaixo encontram-se listados os textos de leitura e resenha obrigatórias para cada semana do curso. A bibliografia está disponível em pastas no xerox da FALE, exceto as referências apresentadas abaixo como links, pois tratam-se de artigos de períódico disponibililizado gratuitamente na internet.

Semana 1 (22/03 a 26/03)
Tópico: Introdução à aprendizagem de línguas mediada pelo computador

CHAPELLE, Carol A. Computer Applications in Second Language Acquisition. Cambridge: CUP, 2001 (capítulos 3)

Semana 2 (29/03 a 02/03)
Tópico: Atividades pedagógicas informatizadas na aprendizagem de línguas estrangeiras

BAX, Stephen. "CALL - past, present and future". System. Vol. 31, 2003, pp.: 13-28.

LEVY, Mike. Computer-Assisted Language Learning - Context and Conceptualization. Oxford: Clarendon Press-Oxford, 1997(capítulo 7)

Semana 3 (12/04 a 16/04)
Tópico: Estilos de aprendizagem e desempenho em atividades de CALL

EHRMAN, Madeline & LEAVER, Betty L. "Cognitive styles in the service of language learning". System. Vol. 31, 2003, pp.: 393-415.

ELLIS, Rod. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994 (capítulo 11)

Semana 4 (19/04 a 23/04)
Tópico: Estilos de aprendizagem e desempenho em atividades de CALL

CHAPELLE, Carol A. & JAMIESON, Joan."Computer-Assisted Language Learning as a Predictor of Success in Acquiring English as a Second Language". TESOL Quarterly. Vol. 20, No.1, 1986, pp.: 27 a 46.

LEFFA, Vilson. "Análise automática da resposta do aluno em ambiente virtual". Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Vol. 3, No. 2, 2003, pp.: 25-40.

OLIVEIRA, Roberval A. "Percepções de alunos de LE sobre tarefas de enfoque gramatical realizadas on-line". Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Vol. 3, No. 2, 2003, pp.: 97-114.

Semana 5 (26/04 a 30/04)
Tópico: Crenças e contexto sociocultural do aprendiz de LE

BARCELOS, Ana Maria F. "Crenças sobre aprendizagem de línguas, Lingüística Aplicada e ensino de línguas". Linguagem & Ensino. Vol. 7, No.1, 2004, pp.: 123-156.

LANTOLF, James P. & PAVLENKO, Aneta. "(S)econd (L)anguage (A)ctivity theory: understanding second language learners as people" IN: BREEN, Michael P. Learner Contributions to Language Learning. Harlow: Pearson Education Limited, 2001. (capítulo 7)

Semana 6 (03/05 a 07/05)
Tópico: Crenças e contexto sociocultural do aprendiz de LE

CHEN, Teresa. "Reticence in class and on-line: two ESL students experiences with communicative language teaching". System. Vol. 31, 2003. pp.: 259-281.

SOUZA, Ricardo A. "Telecolaboração e divergência em uma experiência de aprendizagem de português e inglês como línguas estrangeiras". Revista Brasileira de Lingüística Aplicada. Vol. 3, No. 2, 2003, pp.: 73-96.

WARSCHAUER, Mark. "On-line learning in second language classrooms: An ethnographic study" IN: WARSCHAUER, Mark & KERN, Richard. (orgs.) Network-based Language Teaching: Concepts and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2000 (capítulo 3)

Semana 7 (10/05 a 14/04)
Tópico: Atenção, consciência, aprendizagem implícita e aprendizagem explícita na aquisição de LE

ELLIS, Rod. "A Theory of Instructed Second Language Acquisition". IN: ELLIS, Nick (org.). Implicit and Explicit Learning of Languages. London: Academic Press, 1994 (capítulo 3).

SCHMIDT, Richard. "Attention". IN: ROBISON, Peter (org.). Cognition and Second Language Instruction. Cambridge: CUP, 2001 (capítulo 1)

Semana 8 (17/05 a 21/05)
Tópico: Atenção, consciência, aprendizagem implícita e aprendizagem explícita na aquisição de LE

CHAPELLE, Carol A. "Multimedia CALL: Lessons to be learned from research on instructed SLA". Language Learning and Technology. Vol. 2, No. 1, 1998, pp.: 22-34.

GONZÁLES-LLORET, Marta. "Designing Task-based CALL to Promote Interaction: En Busca de Esmeraldas". Language Learning and Technology. Vol. 7, No. 1, 2003, pp.: 86-104.

PLASS, Jan L. & CHUN, Dorothy M. "A Hypermedia System for CALL in a Networked Environment". IN: WARSCHAUER, Mark (org.). Telecollaboration in Foreign Language Learning. Honolulu: University of Hawai'i Press, 1996. (capítulo 6)

Semana 9 (24/05 a 28/05)
Tópico: Léxico e memória

ELLIS, Nick. "Memory for language". IN: ROBISON, Peter (org.). Cognition and Second Language Instruction. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. (capítulo 2).

SINGLETON, David. Exploring the Second Language Mental Lexicon. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. (Capítulo 1)

SKEHAN, Peter. A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998. (capítulos 2)

Semana 10 (31/05 a 04/06)
Tópico: Léxico e memória

GREAVES, Chris & YANG, Han. "A Vocabulary-Based Language Learning Strategy for the Internet". IN: DEBSKI, Robert & LEVY, Mike (orgs.). WorldCALL - Global Perspectives on Computer-Assisted Language Learning. Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers, 1999 (Capítulo 4).

KENNEDY, Claire & MICELI, Tiziana. "An Evaluation of Intermediate Students' Approaches to Corpus Investigation". Language Learning and Technology. Vol.
5, No. 3, 2001, pp.: 77-90.

ST. JOHN, Elke. "A Case for Using a Parallel Corpus and a Concordancer for Beginners of a Foreign Language". Language Learning and Technology. Vol. 5, No. 3, 2001, pp.: 185-203.

Semana 11 (07/06 a 11/06)
Tópico: Interação, discurso e aprendizagem de LE

ELLIS, Rod. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994 (capítulo 7).

SWAIN, Merrill. "The output hypothesis and beyond: Mediating Acquisition through collaborative dialogue". IN: LANTOLF, James P. Sociocultural Theory and Second Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 2000.

Semana 12 (14/06 a 18/06)
Tópico: Interação, discurso e aprendizagem de LE

DAVIS, Boyd & THIEDE, Ralf. "Writing into change - Style shifting in asynchronous electronic discourse" IN: WARSCHAUER, Mark & KERN, Richard. (orgs.) Network-based Language Teaching: Concepts and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2000 (capítulo 5).

HARRINGTON, Michael & LEVY, Mike. "CALL begins with a 'C': Interaction in computer-mediated language learning". System. Vol. 29, 2001, pp.: 15-26.

PELLETTIERI, Jill. "Negotiation in cyberspace - The role of chatting in the development of grammatical competence" IN: WARSCHAUER, Mark & KERN, Richard. (orgs.) Network-based Language Teaching: Concepts and Practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2000 (capítulo 4).

Semana 13 (21/06 a 25/06)
Tópico: Tarefas e aprendizagem de LE

ROBISON, Peter. "Task complexity, cognitive resources, and syllabus design: a triadic framework for examining task influences on SLA". IN: ROBISON, Peter (org.). Cognition and Second Language Instruction. Cambridge: Cambridge University Press, 2001 (capítulo 10).

SKEHAN, Peter. A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press, 1998 (capítulos 5)

Semana 14 (28/06 a 02/07)
Tópico: Tarefas e aprendizagem de LE

BARSON, John & DEBSKI, Robert. "Calling Back CALL: Technology in the Service of Foreign Language Learning Based on Creativity, Contigency, and Goal-Oriented Activity". IN: WARSCHAUER, Mark (org.). Telecollaboration in Foreign Language Learning. Honolulu: University of Hawai'i Press, 1996 (capítulo 4).

DEBSKI, Robert. "Support of creativity and collaboration in the language classroom: A new role for technology" IN: DEBSKI, Robert; GASSIN, June & SMITH, Mike (orgs.). Language Learning through Social Computing. Melbourne: Applied Linguistics Association of Australia & The Horwood Language Centre, 1997 (Capítulo 2).

KERN, Richard. "Computer-Mediated Communication: Using E-mail Exchanges to Explore Personal Histories in Two Cultures". IN: WARSCHAUER, Mark (org.). Telecollaboration in Foreign Language Learning. Honolulu: University of Hawai'i Press, 1996 (capítulo 7).

Semana 15 (05/07 a 09/07)
Tópico: Perspectivas na prática e na pesquisa da aprendizagem de línguas mediada pelo computador

CHAPELLE, Carol A. Computer Applications in Second Language Acquisition. Cambridge: CUP, 2001 (capítulo 5 e 6)